Random header image... Refresh for more!

Asker selamı

Ben seyretmedim ama Moldova’dan ayarı yediğimiz Milli maç öncesinde futbol takımımız, Milli Marşımızı asker selamı vererek dinlemiş. Serdar Turgut da buna gayet haklı olarak verip veriştirmiş:

Milli maç öncesinde futbol takımımız, Milli Marşımızı asker selamı vererek dinledi. Bu tür gösteriler birçok insana çok duygusal, çok güzel geliyor olabilir. İçgüdüleri ile düşünmeye alışmış insanlar açısından bu normaldir de, ancak bu tür gösterilerin temelde anlamsız ve komik olduğunu da görmemiz gerekiyor.

Maçtan bir süre önce şehitlerimize atıfta bulunularak bir kahramanlık edebiyatı başlatıldı ve maçın kazanılmasının şehitlerimizin ruhu ile bağlantıları filan kuruldu. Ben bu söyleme, ‘acaba Fatih Terim yine oyuncuları dolduruşa getirmek için bir taktik mi uyguluyor’ diyerek sesimi çıkarmaya gerek duymadım. Ama baktım her sıradan vatandaş gibi futbolcular kendilerine söyleneni, kahramanlık edebiyatını ciddiye almışlar ve maç öncesinde asker selamı filan veriyorlar. Müsamereye çıkmış çocuklar gibiydiler o an. Lüzumsuz, içi boş sadece cahili tatmin edecek bir gösteriden başka bir şey de değil. Maçı naklen veren kanal da çok etkilendi bu görünümden; duygu dolu sözler etti.

Bu tür övünmeler, gösteriler pek sevilir bizim toplumumuzda. Yapılan gösterinin anlamı, değeri hiç sorgulanmaz. Milli tepki söz konusu olduğunda beynimizin önemli bir bölümü duruyor gibi bir durum var ortada.

Ne oldu sonra. O kadar gösteriden sonra dökülen bir takım vardı sahada, bir işi beceremediler. Kimse insanın kendi işini yapmasının aslında en iyi milliyetçilik olduğunu, vatanseverliğin de işini en iyi yapmak olduğunu anlamadığından, kendi beceriksizliğini, iş bilmezliğini arabesk gösterilerle kapatmaya çalışır. Oysa önceki gece Türk milletine verilecek en büyük hediye, asker selamı çakmak değil, maçı almak olacaktı. Bunu futbolcular da Fatih Terim de umarım düşünüyordur.

Özetle Turgut, “işinizi iyi yapın kardeşim, milliyetçilik budur” demiş. Doğru söylemiş ama analiz kısmı eksik.

Ne yapması bekleniyor ki bu oyunculardan?

İlkokula başlıyorsun, her sabah hazırolda ‘andımız’ı okuyorsun, en kıytırık bürokratik törende yanaşık düzende yürüyüş yapıyorsun, bir sürü resmi bayram var hemen hepsinde tören yürüyüşü yapıyorsun. Şehirlerin kurtuluş günlerinde, bayramlarda, resmi kurumlardaki memurlar bile korteje katılıp protokol önünden geçiş yapıyor yahu..

23 Nisan’da 19 Mayıs’ta -askerlik yapanların iyi bileceği- ‘tüfeksiz hareketler’i yapıyorsun. İlkokulda üniforma giymeye başlıyorsun 11 yıl (şimdi 12) çıkartmıyorsun. En kıyıda köşedeki dernek toplantılarını bile ‘hazırol’da İstiklal Marşı ile saygı duruşu ile açıyorsun. Zabıta, bekçi dahil üniformalı/üniformasız tüm memurlardan, sebebi flu bir biçimde saygı ile karışık korku duyuyorsun. En küçük trafik kuralı ihlalinde bile levye ile birbirinin kaşını gözünü yarıyorsun fakat devlet dairesinde memur fırça üstüne fırça atıp rezil ediyor, ama -kesinlikle- “aman işim kalmasın” kaygısı ile açıklanmayacak bir halim selimliliğe bürünüyorsun. SS subayı kılığına girmiş sosyal deneycilere “siz de kimsiniz yahu” demeden itaat ediyor, kimlik gösteriyor, üstünü arattırıyorsun.

Yani topumsal doku bu; bu dokunun içinden çıkan futbolcunun da maçta teröre öfke duygusu ile asker selamı vermesi normal. Zaten kadîm bir ordu-devlet geleneğimiz var, değişimin önüne de otoriter sistem set çekmiş, son yüzyılın 50 yılı da yeteri kadar faşizme teşne; ee haliyle ürünü de böyle olacak tabii ki.

16 comments

1 TT { 10.16.07 at 08:48 }

Serdar Turgut’a katılmıyorum.
İnsanlar, olayların farkında olduklarını kayıtsız kalmadıklarını bir şekilde “göstermek” istiyor ve bunun için yollar deniyor.Futbolcuların kollarına siyah şeritler takmaları yada saygı duruşunda bulunmaları,şehit askerler için asker selamı çakmaları..vs bu hassasiyetten vetepkiden kaynaklanıyor..

Serdar Turgut her zamanki gibi halkı aşağılamak saplantısından kurtulamamış ve bunu da “içgüdüleriyle düşünen insanlar,temelde anlamsız harketler,komik,arabesk,müsamere çocukları..” gibi hakaretamiz sözlerle dile getirmiş…
Ayrıca sahadaki başarısızlığı bu gösteriye mâl ederek “beceriksizliği örtme niyeti” olarak nitelemiş…Halbuki gelmesi muhtemel bir başarının da o gösteri ile bir alakası yoktu..
Biraz insan psikolojisini anlamaya çalışsalar bu tür hareketler o kadar anlamsız gelmeyecek.Yapılan bir milliyetçilik gösterisi değil,insani bir tepki o kadar.

İşini iyi yapmakla filan ilgisi yok.İşini iyi yapanlarda,milliyetçilik yapmayanlarda benzer tepkileri verebilirler.

2 Mehmet Yilmaz { 10.16.07 at 12:06 }

Wallah zor bir durum : “Ordum neylerse güzel eyler” demek mi gerek yoksa baska türlü müydü?

3 Deniz { 10.16.07 at 13:01 }

“ancak bu tür gösterilerin temelde anlamsız ve komik olduğunu da görmemiz gerekiyor.”

Ben de öyle düşünüyorum ama hem milli mahalle baskısından hem de içinde bulunulan toplumsal psikolojik durumdan dolayı bu durumlara bişey diyemiyorum.
Siyah forma ile çıkmak, pankartla çıkmak daha sivil ve anlaşılır bir tepki olurdu. Türkiye Moldova milli maçını tvden izleyen bir G.Koreli bizi KKore gibi militarist ülke (?) zannedecek.

4 Mehmet Yilmaz { 10.17.07 at 13:25 }

“her Türk asker dogar” diye bir lâf var. Aslinda okulda, hastahanede hatta millet meclisinde bile
asker selami verilmeli, böylece terör sorunu hallolmus olur.

Hay ALLAH neden daha önce aklimiza gelmedi acaba?

5 Haydar { 10.18.07 at 21:49 }

Mehmet bey “asker selami” benim aklima geleli epey oluyor.
Daha dogrusu o meshur reklamdaki gibi “hic aklimdan cikmiyorki”.
Oylesine damarlarima islemiski, askerligi yaptiktan 30 sene sonra bile koridorda denk geldigim mesai arkadaslarim “how are you” dediginde dahi gulumseMEDEN bi asker selami cakiyorum geciyorum.

Bu acayipligi soran olursa “geceyarisi ekspresi filminin aslini yasiyan adama gidin bakin o da benim gibi yapiyordur” diyorum.
Adamlar soguk soguk guluyorlar.

Acaba toplum olarak psikiyatristemi ihtiyacimiz var… tum dunyada toplam kac psikiyatrist vardirki… bize yetermi?

6 Bulent Murtezaoglu { 10.18.07 at 22:30 }

Haydar bey,

Bu acayipligi soran olursa “geceyarisi ekspresi filminin aslini yasiyan adama gidin bakin o da benim gibi yapiyordur” diyorum.

Yurt disindakiler her dakika ve yalan yanlis memleketi ovsunler demiyorum ama durduk yerde adamlara ‘bizim memleket aynen size en kotu niyetli firsatcinin anlattigi kadar berbattir’ mesaji vermenin manasi nedir? Turkiye’de basiniza ne geldi bilemem. Basina cok kotu seyler gelen insanlar var memlekette malesef, belki oyle bir talihsizliginiz olmustur. Oyleyse denecek birsey yok, yapanlar utansin. Elbette size mani olacak halim de yok, istediginizi deyin tabii ama o filmin aslini yasayan insana bizim devletin kiyak yaptigini, ‘geceyarisi ekspresi’ denen seyin boyle hapisten salinmak istenen yabancilarin kacmasini saglayan bir tren tezgahi oldugunu biliyor musunuz?

Zamaninda nette bir takim Yunanlilar bunun propagandasini cok yaparlardi. Burada hocalik yapmis birinin sIkca sorulan sorular listesinde hem tipik bir camur atma ornegini hem detayini vermisti. O linki vereyim belki birinin ilgisini ceker:

http://user.it.uu.se/~pierref/travel/turkey.guide.html#midnite

7 Haydar { 10.18.07 at 22:52 }

Murteza Bey,

Hapishanelerde mahkumlara b.k yedirilirmi?
Diyarbakir hapishanesinde yedirildigi devlet kayitlariyla belgeli.

Memleketin kotu reklamini benmi yapiyorum yoksa b.k yedirin diye emir verenlermi?
Ne dersiniz?

8 Bulent Murtezaoglu { 10.18.07 at 23:19 }

Haydar bey,

Ben basiniza bir sey gelmistir zannetim, degilse ve bir de size bir sey yapilmis gibi yapip olur olmaz bunlari insanlarin aklina sokuyorsaniz o farkli bence. Iskence goren insana birsey demem/diyemem ben, aslinda iskence gormeyip eline gecen her firsatta ilgili/ilgisiz yabanciya Turkiye’de iskence gordugunu soyleyene de ne diyecegimi gordugunuz gibi pek bilemiyorum.

Memleketin kotu reklamini benmi yapiyorum yoksa b.k yedirin diye emir verenlermi?

Koridorda karsilastiginiz adama ‘bana memlekette o filmde gozukenleri yaptilar’ imasini yaptiginizi soylediniz. “Ben sana selam cakiyorum cunku 1980lerde Diyarbakir’da cok fena isler oldu” dediginizden haberim yoktu, cunku oyle yazmadiniz.

9 Haydar { 10.19.07 at 06:59 }

Bulent Bey,

Ben tam tersini dusunuyorum. Asil farkli olan; basina birsey gelmedigi icin vurdumduymaz davranilmasi gerektigini ifade edenlerdir. Zooloji bu davranis ve reaksiyon bicimini iyi aciklar.
http://www.ou.edu/cas/zoology/

Turkiyede olup bitenleri “yabancilar” bilmiyor ve benden ogreniyor saniyorsaniz uzulurum bu duruma. Aksine ben onlardan ogreniyorum. Arzu ederseniz sizde ogrenin derim…

http://hrw.org/doc/?t=europe&c=turkey
http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2004/41713.htm
http://www.derechos.org/human-rights/mena/turkey.html
http://web.amnesty.org/library/eng-tur/index
http://www.fpif.org/briefs/vol4/v4n16turk.html
…ve Turkcesi
http://www.ihd.org.tr/index.html
***

Oyleyse denecek birsey yok, yapanlar utansin
…sozunuze aciklik getirirseniz iyi olur.
Nasil utanacaklar?
Utanmasi icin ne yapmali?
Ya utanmazlarsa?

Ben basiniza bir sey gelmistir zannetim
…sozunuz cok talihsiz.
“Zannetme” ile hayatinizi surdurmenize diyecek birseyim yok tabiiki ama zan ile olur olmaz seyleri insanlara aktarmamis oldugunuzu yeglerdim. Cunku bu kelime hazin olaylardan sonra kullanilan kivirtma savunmasidir… olura okuyan genclerden biri tutar “zannetme”nin iyi birsey oldugunu dusunuverir mazallah.
***

…“Ben sana selam cakiyorum cunku 1980lerde Diyarbakir’da cok fena isler oldu” dediginizden haberim yoktu.

Haberiniz olmaz elbette.
Cunku ben boyle bir cumle yapmadim.
Uydurmussunuz.
Niye uyduruyorsunuz?
Aciziyetiniz bu kadar vahimmi?

10 Bulent Murtezaoglu { 10.19.07 at 10:38 }

Haydar bey,

Asil farkli olan; basina birsey gelmedigi icin vurdumduymaz davranilmasi gerektigini ifade edenlerdir.

Evet ben de dogru yolu buldum bu tavsiyenizden sonra, simdi bakkala gidecegim bakkal merhaba deyince konusmayacagim
niye boyle yaptin derse de fesmekan hapishanede yapilanlar var ya orada onu cekenler benim gibi yapiyordur diyecegim. Duyarlilik boyle olur. Ha bir de bunu marifetmis gibi yapiyorum diye anlatacagim nette. Birisi bunun manasi nedir derse de abuk subuk binlerce isnatta bulunacagim ne duyarliligi kalacak ne acizligi ne zooloji tarikiyle hayvanligi. Cunku dogrusu budur, sizden ogrendim. Soyle yollara da basvurabilirim mesela:

Uydurmussunuz.
Niye uyduruyorsunuz?
Aciziyetiniz bu kadar vahimmi?

Bunda anlasilmayacak ne var? Koridorda rastladiginiz adama Midnight Express’teki insana olandan size de oldugu imasi yaptiginizi soylediniz, bunun manasi nedir diye sorulunca Diyarbakir’da olanlar diye cevap verdiniz bana. Ne alakasi var? Ikisi de size olmamis anladigim kadariyla, olmus ise iskence gormus insanin davranisini sorgulamak istemedigimi soyledim zaten.

Neyse, benim 80lerde iceri alindigim olduysa da gece bile gecirmedim, baskalarinin cektigi (hatta cekmedigi sadece filmi yapilan) uzerinden de ne yabanci memlekette ‘bana da oldu’ havasina girerim ne nette baskasinin cektigi eziyet uzerinden ‘manasi nedir’ diyenlere gol atmaya kalkarim. Bu konuda gayet acizim, haklisiniz.

11 Haydar { 10.19.07 at 14:07 }

Tahmin ettigim gibi… yazdigimi anlamamissiniz.

12 Bulent Murtezaoglu { 10.19.07 at 15:17 }

Haydar bey,

Anlasilacak olan neydi? Baskalari ne anlamis acaba?

13 çuvaldız { 10.19.07 at 16:53 }

Başkalarından biri olarak anladığım belki size yardım eder:
Haydar bey Diyarbakır hapishanesinde b.k yememiş ama bu ayarda askerlik yapmış.Empati yapabiliyor.Dar çaplı düşünmüyor ve b.k yedirenlerin yada aynı nitelikte askerlik yapmasına sebep olduğuna inandığı herkese göldeki damla misali tavır koyuyor. Bir kez daha o insanların bu eylemleri tekrar etmemesine neden olur diyerek, yaşanmışlardan ders alıp unutmayıp ve unutturmayarak,yapanların utanmaları için bu şekilde davranarak çözüm/cezalandırma/engelleme adına tavır koyuyor.
Bu tavır da bana videodaki Hamidu adlı gardiyanı öldüren zihniyete yakın geldi.

http://www.youtube.com/watch?v=WMsNPCVbNhw&mode=related&search=

Alinur Velidedeoğlu da Bülent bey de o hapishanelerde yatmamış,yapanların utanmasını ve bu tip olayların da tekerrür etmemesini istiyor,kurunun yanında yaşların da yanmaması gerektiğine inanıyorlar.Toptancı düşüncenin o hapishanelere adam tıkanlara ait bir zihniyet olduğunun farkındalar.Onlara benzemeden çözüm aramak umursamazlık değil aksine oldukça adil davranmaya çalışmaktır derim.

14 Bulent Murtezaoglu { 10.19.07 at 18:26 }

Cuvaldiz hanim, gordugunuz ve anladiginiz o ise fazla bir sey demem abesle istigale devam olur. Vaktiniz icin tesekkur ederim.

15 çuvaldız { 10.19.07 at 20:19 }

Uzun videoyu seyretmeye vakti olmayanlar için=Gerçekte,Hamidu adlı gardiyan,cezaevinde olduğu esnada işkence yaptığı cezasını tamamlayıp çıkan eski bir Türk mahkum tarafından hapishane dışında intikam/ödeşme/ceza amacıyla öldürülmüş.

16 Haydar { 10.19.07 at 22:08 }

Abesle istigal dediginiz demagoji… de
…daha fazla demagojik polemige girecek zamanim da yok.

---

Önemli


Blog sahibinin yazı ve yorumlarının dışındaki tüm yazı, yorum ve içerikten imza sahiplerinin kendileri sorumludur. Yayınlanmış olmaları, bu görüşleri blog sahibinin benimsediği anlamına gelmez.

Yorum bölümü özgür bir tartışma ortamı sağlayabilmek için vardır. Ancak saldırgan ve düzeysiz yorumlar yayınlanmayacaktır.

***

Siz de düşüncelerinizi paylaşın: